Skip to content

ادامه تحصیل در آلمان

زندگی در آلمان

کشور آلمان که دارای 16 ایالت است در اروپای غربی و مرکزی واقع شده است؛ شهر برلین پایتخت این کشور است. آلمان حدود 82میلیون جمعیت دارد و زبان رسمی این کشور ، آلمانی می باشد. پول رایج این کشور یورو است. این کشور دارای آب‌ و هوای معتدل قاره‌ای بدون دوره‌های پایدار سرد و گرم است. مذاهب مختلفی در این کشور وجود دارد اما دین بیشتردمردم، مسیحیت و اسلام است. آلمان، کشوری مدرن و پیشرفته در جهان به حساب می‌آید. بسیاری از افراد داوطلب ادامه تحصیل در آلمان می باشند! اخذ اقامت تحصیلی آلمان موضوعی است که اذهان بسیاری از افراد را مشغول نموده! در این مقاله سعی داریم شرایط اقامت در آلمان از طریق تحصیل را مورد بررسی قرار دهیم.

اقامت تحصیلی آلمان

کشور آلمان با بیش از 400 مرکز آموزش یکی از قطب های علمی جهان در راستای اخذ پذیرش تحصیلی می باشد! همچنین به دلیل سطح بالای علمی و تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی آلمان گزینه ی مناسبی برای متقاضیان می باشد. شرایط اقامت در آلمان از طریق تحصیل برای دانشجویان مطلوب است؛ زیرا بازار کار این کشور از وضعیت مناسبی برخوردار بوده و دانشجو میتواند با یافتن کار جهت اخذ اقامت آلمان اقدام نماید.

افراد جهت ادامه تحصیل در آلمان باید مدرک زبان انگلیسی و آلمانی را دریافت کرده باشند.

رشته هایی که به زبان انگلیسی تدریس می شوند به آیلتس 6.5 و رشته های آلمانی ، به مدرک زبان B1 و در برخی دانشگاه ها به مدرک B2 نیاز دارند. در برخی از دانشگاه ها مدرک زبان آلمانی B1 هم برای اخذ پذیرش از دانشگاه مورد قبول است.

در مقطع دکترا تمامی رشته ها به زبان انگلیسی ارائه می شوند به همین جهت آیلتس 7 مورد نیاز است .

تحصیل در دانشگاه های دولتی رایگان و در دانشگاه های خصوصی بین 15000 تا 20000 یورو در سال باید هزینه کنید.

مراکز آموزش عالی به چند دسته تقسیم می شوند:

  • دانشگاه‌ها Universitäten و موسسات آموزشی معادل
  • دانشکده‌های هنر و موسیقی
  • دانشگاه‌های فنی Technische Hochschulen/Technische Universitäten
  • دانشگاه‌های آموزشی Pädagogische Hochschulen
  • دانشکده‌های الهیات
  • موسسات آموزش عالی نیروهای مسلح فدرال
  • موسسات آموزش عالی ارائه‌دهنده دو رشته و مطالعات تحصیلی دوگانه در مقطع کارشناسی Berufsakademie
  • دانشگاه‌های علمی کاربردی Fachhochschulen
  • موسسات آموزشی ادامه تحصیلات حرفه‌ای Fachschulen و Fachakademien
شرایط اقامت در آلمان از طریق تحصیل

مزایای ادامه تحصیل در آلمان

شرایط اقامت در آلمان از طریق تحصیل موقعیت بسیار مناسبی را برای دانشجویان فراهم میکند. ضمن رفاه اجتماعی بالا و رایگان بودن تحصیل در این کشور ، اجازه ی کار دانشجویی در این کشور حین تحصیل نیز وجود دارد.

برخی از مزایای ادامه تجصیل در آلمان به شرح زیر می باشد:

  • امکان تحصیل در بهترین دانشگاه های جهان
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در برخی رشته ها و دانشگاه ها
  • امکان سفر به تمامی مناطق اتحادیه اروپا با ویزای دانشجویی آلمان
  • شانس فراگیری زبان آلمانی با تحصیل در این کشور
  • امکان اخذ ویزای همراه برای همسر و فرزندان زیر 18 سال
  • امکان تغییر اقامت تحصیلی به کاری

مقاطع تحصیلی آلمان

جهت اخذ اقامت تحصیلی آلمان بهتر است از شروع مقطع تحصیلی تا پایان آن اطلاع داشته باشید.

مقاطع تحصیلی در آلمان بطور کلی به شرح زیر می باشد:

مقاطع تحصیلی در مدارس آلمان

تمامی افرادی که جهت ادامه تحصیل در آلمان به این کشور مهاجرت می کنند باید این مقاطع را طی کنند.

اولین مقطع مهد کودک (پیش دبستانی) میباشد که کودکان 3 تا 5 سال را به آنجا می فرستند! فرستادن کودکان به مهد کودک هیچ اجباری ندارد.

مقطع دوم که شروع اصلی ورود افراد به سیستم آموزشی است، دوره ابتدایی می باشد! والدین ، کودکان سنین 6 تا 9 سال را به مدرسه ابتدایی که شامل کلاس اول تا چهارم می باشد می فرستند.

مقطع بعدی، مقطع متوسطه است که شامل حال سنین 10 الی 15 سال و کلاس های پنجم تا نهم (بعضی مدارس کلاس دهم نیز دارند) می باشد. شایان ذکر است افرادی که اقامت در این کشور را دریافت میکنند

مقطع آخر در مدارس دوره متوسطه دوم است که شامل حال سنین 16 الی 19 سال می باشد که پایه های دهم تا سیزدهم را در بر دارد. در این مقطع دوره فنی و حرفه ای به صورت کلاس های نیمه وقت و تمام وقت است و پایه های آخر این مقطع شامل کلاس های آمادگی دانشگاه یا کالج و کارآموزی به همراه دروس تئوری است.

مقاطع تحصیلی در دانشگاه های آلمان

متقاضیان جهت ادامه تحصیل در آلمان (در دانشگاه های آلمان) باید مدرک معتبر دیپلم ارائه دهند. یکی از شروط ادامه تحصیل در دانشگاه های آلمان این است که فرد متقاضی باید قبولی در امتحان ورودی دانشگاه و یا ثبت‌نام در دانشگاه و گذراندن برخی از واحدهای آموزشی در کشور خود را اثبات نماید. همچنین داشتن مدرک زبان آلمانی در سطح B1 و تمکن مالی برای زندگی و تحصیل در آلمان (حداقل یک سال) لازم است.

بطور مثال مقاطع تحصیلی و مدت زمان آن برای ادامه تحصیل در رشته حقوق در آلمان چطور و چگونه است؟

بطور کلی مقاطع تحصیلی در دانشگاه های آلمان از قرار زیر است:

اولین مقطع دانشگاهی کارشناسی است. مدت زمان تحصیل در این مقطع بطور کلی 6 ترم می باشد؛ این در حالیست که تحصیل در دانشگاه های علوم کاربردی 7 ترم و دانشگاه های هنر و موسیقی 8 ترم و یا 4 سال است.

دومین مقطع دانشگاهی کارشناسی ارشد و یا فوق لیسانس است! آن دسته از متقاضیان اقامت تحصیلی آلمان که مدرک دیپلم آنها در سیستم تحصیلی آلمان قابل اعتبارسنجی نباشد، باید یک دوره آماده‌سازی در آلمان بگذرانند و سپس امتحان ورودی دهند. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد 2 تا 4 ماه زمان میبرد و افرادی که جهت ادامه تحصیل در این مقطع اقدام میکنند باید مدرک کارشناسی معتبر ارائه دهند.

مقطع آخر دکتری است که تحصیل در این مقطع 3 تا 5 سال به طول می انجامد و پذیرش در این مقطع نیازمند سطح علمی بالای متقاضی و داشتن برخی شرایط است.

شرایط اقامت در آلمان از طریق تحصیل در مقطع دکترا عبارت اند از:

  • ارائه ی مدرک معتبر کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • ارائه ی مقالات علمی مندرج در نشریات معتبر
  • ارائه ی پروپوزال
  • داشتن رزومه قوی علمی
  • ارائه ی انگیزه نامه
  • داشتن توصیه نامه

هزینه تحصیل در آلمان

هزینه زندگی برای دانشجویان در آلمان هزینه های مربوط به کرایه منزل ، حمل و نقل ، تلفن و اینترنت ، بیمه دانشجویی ، پوشاک ، خوراک است؛ بطور میانگین میتوان گفت هزینه یک زندگی در سطح متوسط مبلغی بین 600 تا 900 یورو در ماه می‌شود. بطور مثال دانشجویان با پرداخت ۳۰۰ یورو ، کارت حمل و نقل رایگان دریافت می‌کنند و تا پایان ترم تحصیلی (۶ ماه) بطور رایگان میتوانند رفت و آمد داشته باشند ؛ رفت و آمد به شهر های اطراف نیز با داشتن این کارت رایگان می‌باشد.

یکی نمونه ی دیگر هزینه ها مربوط به خدمات درمانی دانشجویان می باشد که نصفی از هزینه ی این خدمات را دولت آلمان چه برای دانشجویان آلمانی و چه دانشجویان بین المللی پرداخت می‌کند و دانشجویان با پرداخت مبلغی حدود 80 یورو میتوانند کارت خدمات درمانی را دریافت کنند. نکته حائز اهمیت این است که دانشجویان با ارائه ی این کارت نه تنها در کشور آلمان بلکه در تمام کشور های اتحادیه اروپا خدمات درمانی رایگان دریافت میکنند.

هزینه اجاره مسکن در آلمان بستگی به انتخاب شما دارد، اجاره خوابگاه و منزل شخصی متفاوت است. اجاره خوابگاه بین 200 الی 350 یورو و منزل شخصی از 400 یورو شروع می‌شود. برای اطلاع دقیق از قیمت ها و هزینه ها در کشور آلمان میتوانید به سایت Numbeo سر بزنید.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و گرفتن مشاوره با شماره های دفتر امیر مهاجر سلطان تماس حاصل فرمایید.

edited new pic موسسه مهاجرتی رستاگستر دادور
محمدرضا حدیدی مدیریت موسسه مهاجرتی رستاگستر

محمدرضا حدیدی دانش آموخته حقوق بین‌الملل و فارغ التحصیل مهاجرت از تورنتو کانادا و مدیر عامل موسسه رستاگستر دادور آماده ارایه بهترین روند های مهاجرتی با کمترین ریسک ممکن می باشد

مشاوره رایگان مهاجرتی

برای مشاوره رایگان با کلیک بر روی دکمه فرم مشاوره ، فرم را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند

فرم مشاوره رایگان مهاجرت به کانادا

جهت انتقال به صفحه و تکمیل فرم روی دکمه زیر کلیک نمایید
فرم مشاوره رایگان

مشاوره اقامت دائم کانادا

برای مشاوره اخذ اقامت دائم کانادا، فرم مشاوره را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند

فرم مشاوره اقامت دائم کانادا

جهت انتقال به صفحه و تکمیل فرم روی دکمه زیر کلیک نمایید
فرم اقامت دائم

مشاوره اقامت موقت کانادا

برای مشاوره اخذ اقامت موقت کانادا، فرم مشاوره را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند

فرم مشاوره اقامت موقت کانادا

جهت انتقال به صفحه و تکمیل فرم روی دکمه زیر کلیک نمایید
فرم اقامت دائم

پربازدیدترین اخبار مهاجرتی