Skip to content

ادامه تحصیل در آلمان

55

مکشور آلمان دارای ۱۶ ایالت می باشد و شهر برلین پایتخت این کشور است. آلمان حدود ۸۲ میلیون نفر جمعیت دارد. زبان رسمی این کشور آلمانی و پول رایج این کشور یورو است. از نظر دینی می‌توان گفت مذاهب مختلفی در آلمان وجود دارد اما دین بیشتر مردم، مسیحیت است. آلمان کشوری پیشرفته در جهان به شمار می‌آید. بسیاری از افراد متقاضی ادامه تحصیل در آلمان می باشند؛ همچنین اخذ اقامت تحصیلی آلمان موضوعی نسبتا محبوب است که بسیاری از افراد علاقه مندی خود را به آن نشان داده اند. در این مقاله مفتخر هستیم سعی شرایط اقامت در آلمان از طریق تحصیل را مورد بررسی قرار دهیم.

کشور آلمان با بیش از ۴۰۰ مرکز آموزش و همچنین به دلیل سطح بالای علمی و تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی گزینه ی مناسبی برای متقاضیان ادامه تحصیل در آلمان می باشد.

از آنجایی که بازار کار این کشور از وضعیت مناسبی برخوردار بوده ، شرایط اقامت در آلمان از طریق تحصیل برای دانشجویان مطلوب است و دانشجو میتواند با پیدا کردن کار جهت اخذ اقامت آلمان اقدام نماید.

این نکته را در نظر داشته باشید که متقاضیان جهت ادامه تحصیل در آلمان و یا اخذ اقامت تحصیلی آلمان باید مدرک زبان انگلیسی و آلمانی را ارائه نمایند.

شایان ذکر است رشته هایی که در دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس می شود به آیلتس ۶.۵ و رشته های آلمانی ، به مدرک زبان B1 و در برخی دانشگاه ها به مدرک B2 نیاز دارد! در بعضی از دانشگاه ها مدرک زبان آلمانی B1 نیز جهت اخذ پذیرش از دانشگاه قابل قبول است.

لازم به ذکر است تمامی رشته ها در مقطع دکتری به زبان انگلیسی ارائه می شود به همین خاطر آیلتس ۷ مورد نیاز است.

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی رایگان است! و هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی بین ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ یورو در سال متغیر است.

مراکز آموزش عالی به چند دسته تقسیم می شوند:

دانشگاه‌ها Universitäten و موسسات آموزشی معادل

دانشکده‌های هنر و موسیقی

دانشگاه‌های فنی Technische Hochschulen/Technische Universitäten

دانشگاه‌های آموزشی Pädagogische Hochschulen

دانشکده‌های الهیات

موسسات آموزش عالی نیروهای مسلح فدرال

موسسات آموزش عالی ارائه‌دهنده دو رشته و مطالعات تحصیلی دوگانه در مقطع کارشناسی Berufsakademie

دانشگاه‌های علمی کاربردی Fachhochschulen

موسسات آموزشی ادامه تحصیلات حرفه‌ای Fachschulen

اقامت در آلمان از طریق تحصیل موقعیت بسیار خوبی را برای دانشجویان فراهم میکند! چرا که ضمن داشتن رفاه اجتماعی بالا و رایگان بودن هزینه های تحصیل در این کشور ، اجازه ی کار دانشجویی در آلمان در طول تحصیل نیز وجود دارد.

برخی از مزایای ادامه تجصیل در آلمان به شرح زیر می باشد:

امکان سفر به تمامی مناطق اتحادیه اروپا با ویزای دانشجویی آلمان

شانس فراگیری زبان آلمانی با تحصیل در این کشور

امکان اخذ ویزای همراه برای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال امکان تحصیل در بهترین دانشگاه های جهان

امکان تغییر اقامت تحصیلی به کاری

امکان تحصیل به زبان انگلیسی در برخی رشته ها و دانشگاه ها

متقاضیان در راستای تحقق اخذ اقامت تحصیلی آلمان بایستی از شروع مقطع تحصیلی تا پایان آن اطلاعات داشته باشند.

مقاطع تحصیلی در آلمان بطور کلی به شرح زیر می باشد:

افرادی که جهت ادامه تحصیل در آلمان به این کشور مهاجرت می کنند می‌بایست این مقاطع را طی نمایند.

اولین مقطع مهد کودک می باشد که کودکان ۳ تا ۵ سال را به آنجا می فرستند! فرستادن کودکان به مهد کودک نیز اختیاری می‌باشد و اصلا اجباری در کار نیست.

مقطع دوم که شروع رسمی ورود افراد به سیستم آموزشی است، دوره ابتدایی می‌باشد. در این مقطع کودکان سنین ۶ تا ۹ سال به مدرسه ابتدایی که شامل کلاس اول تا چهارم می باشد می‌روند.

مقطع بعدی، مقطع متوسطه است که شامل حال سنین ۱۰ الی ۱۵ سال و کلاس های پنجم تا نهم (بعضی مدارس کلاس دهم نیز دارند) می باشد.

مقطع نهایی در مدارس دوره متوسطه دوم است! این مقطع شامل حال سنین ۱۶ الی ۱۹ سال می‌باشد که پایه های دهم تا سیزدهم را در بر دارد. در این مقطع دوره فنی و حرفه ای به صورت کلاس های نیمه وقت و تمام وقت است و پایه های آخر این مقطع شامل کلاس های آمادگی دانشگاه یا کالج و کارآموزی به همراه دروس تئوری است.

افراد متقاضی جهت ادامه تحصیل در آلمان (در دانشگاه های آلمان) بایستی مدرک معتبر دیپلم ارائه نمایند. یکی از شرایط ادامه تحصیل در دانشگاه های آلمان از این قرار است که متقاضی باید ثبت‌نام در دانشگاه و یا قبولی خود را در امتحان ورودی دانشگاه و گذراندن برخی از واحدهای آموزشی در کشور خود را به اثبات برساند. همچنین ارائه مدرک زبان آلمانی در سطح B1 و تمکن مالی برای زندگی و تحصیل در آلمان (برای حداقل یک سال) ضروری است.

بطور کلی مقاطع تحصیلی در دانشگاه های آلمان از قرار زیر است:

در دانشگاه ، اولین مقطع “کارشناسی” است. مدت تحصیل در مقطع کارشناسی بطور کلی ۶ ترم می باشد؛ ولی این در حالیست که تحصیل در دانشگاه های علوم کاربردی ۷ ترم و در دانشگاه های هنر و موسیقی ۸ ترم است.

دومین مقطع دانشگاهی “کارشناسی ارشد” است! برخی از متقاضیان اقامت تحصیلی آلمان که مدرک دیپلم آنها در سیستم تحصیلی آلمان قابل اعتبارسنجی و ارزش نباشد، بایستی یک دوره آماده‌سازی در کشور آلمان بگذرانند و پس از آن امتحان ورودی دهند. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ۲ تا ۴ ترم زمان می برد و متقاضیان تحصیل در این مقطع می‌بایست جهت ادامه تحصیل در این مقطع مدرک کارشناسی معتبر ارائه نمایند.

و آخرین مقطع دانشگاهی “دکتری” است! که مدت زمان تحصیل در این مقطع ۳ تا ۵ سال به طول می انجامد! پذیرش در این مقطع نیازمند سطح علمی بالای متقاضی و داشتن برخی شرایط است.

به طور کلی می‌توان گفت هزینه زندگی برای دانشجویان در آلمان هزینه های مربوط به کرایه منزل ، حمل و نقل ، تلفن و اینترنت ، بیمه دانشجویی ، پوشاک و خوراک است.

به طور میانگین نیز می‌توان گفت هزینه و مخارج یک زندگی در سطح متوسط مبلغی بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ یورو در ماه می‌باشد. بطور مثال قابل ذکر است دانشجویان با پرداخت ۳۰۰ یورو ، کارت حمل و نقل رایگان دریافت می‌کنند و تا پایان ترم تحصیلی (۶ ماه) می‌توانند به طور رایگان رفت و آمد داشته باشند ؛ رفت و آمد به شهر های اطراف نیز با داشتن این کارت رایگان می‌باشد.

یک مورد دیگر از هزینه های زندگی دانشجویان مربوط به خدمات درمانی می باشد! نصفی از هزینه ی این خدمات را دولت آلمان چه برای دانشجویان آلمانی و چه دانشجویان بین المللی پرداخت می‌کند و دانشجویان نیز با پرداخت مبلغی حدود ۸۰ یورو می‌توانند کارت خدمات درمانی را اخذ نمایند.

نکته حائز اهمیت این است که دانشجویان با ارائه ی کارت خدمات درمانی چه در آلمان و چه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌توانند خدمات درمانی رایگان دریافت کنند.

هزینه اجاره مسکن در آلمان بستگی به انتخاب افراد دارد! اجاره خوابگاه و منزل شخصی متفاوت است.

اجاره خوابگاه بین ۲۰۰ الی ۳۵۰ یورو و منزل شخصی از ۴۰۰ یورو شروع می‌شود.

برای اطلاع دقیق از قیمت ها و هزینه ها در کشور آلمان میتوانید به سایت Numbeo سر بزنید.

edited new pic موسسه مهاجرتی رستاگستر دادور
محمدرضا حدیدی مدیریت موسسه مهاجرتی رستاگستر

محمدرضا حدیدی دانش آموخته حقوق بین‌الملل و فارغ التحصیل مهاجرت از تورنتو کانادا و مدیر عامل موسسه رستاگستر دادور آماده ارایه بهترین روند های مهاجرتی با کمترین ریسک ممکن می باشد

مشاوره رایگان مهاجرتی

برای مشاوره رایگان با کلیک بر روی دکمه فرم مشاوره ، فرم را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند

فرم مشاوره رایگان مهاجرت به کانادا

جهت انتقال به صفحه و تکمیل فرم روی دکمه زیر کلیک نمایید
فرم مشاوره رایگان

مشاوره اقامت دائم کانادا

برای مشاوره اخذ اقامت دائم کانادا، فرم مشاوره را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند

فرم مشاوره اقامت دائم کانادا

جهت انتقال به صفحه و تکمیل فرم روی دکمه زیر کلیک نمایید
فرم اقامت دائم

مشاوره اقامت موقت کانادا

برای مشاوره اخذ اقامت موقت کانادا، فرم مشاوره را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند

فرم مشاوره اقامت موقت کانادا

جهت انتقال به صفحه و تکمیل فرم روی دکمه زیر کلیک نمایید
فرم اقامت دائم

پربازدیدترین اخبار مهاجرتی