Skip to content

راهنمای جامع برنامه دانشجویی بین المللی کانادا – تحصیل و اقامت 2024

جمعیت دانشجویان بین المللی از سراسر کشور در حال تنوع بخشیدن به برنامه های دانشگاهی کانادا هستند

جمعیت دانشجویان بین المللی در حال تنوع بخشیدن به برنامه دانشجویی بین المللی کانادا هستند

شرکت Apply Board، یک پلتفرم آنلاین برای استخدام دانشجویان بین‌المللی، اخیراً مقاله‌ای منتشر کرده است که در آن به تغییر چشم‌انداز در دانشگاه‌های کانادا اشاره شده است. برنامه دانشجویی بین المللی کانادا در حال تنوع یافتن است و دانشجویان نیجریه‌ای در بازه زمانی ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳ با ۴۴ درصد مجوز تحصیل، سریع‌ترین رشد را نشان داده‌اند.

در این شش ماه، حدود ۱۸۰۰۰ مجوز تحصیل برای دانشجویان نیجریه‌ای در کانادا صادر شده است که بیش‌ترین تعداد در میان کشورها با استثنای هند است. هرچند که دانشجویان هندی بیشترین تعداد مجوز تحصیل در کانادا را دارند، اما این تعداد در حال کاهش است.

از جولای تا اکتبر ۲۰۲۲، دولت کانادا تقریباً ۱۴۶۰۰۰ درخواست مجوز تحصیل جدید را برای دانشجویان هندی بررسی کرده است. اما در طول همان بازه زمانی در سال ۲۰۲۳، دولت فقط ۸۷۰۰۰ درخواست را پردازش کرده است که بیانگر کاهش ۴۰ درصدی در تعداد درخواست‌های مجوز تحصیل برای دانشجویان هندی در سال ۲۰۲۳ است.

برنامه های تجاری بخش عظیمی از ویزای دانشجویی صادر شده را تشکیل می دهند

رشته تحصیلات تکمیلی بازرگانی در دانشگاه‌های هند و غیرهندی جذابیت بیشتری برای دانشجویان دارد و در سال 2023 با نرخ‌های بالاتری دنبال می‌شود. این رشته تا سپتامبر 2023 نصفی از مجوزهای تحصیلی برای دانشجویان ارشد هند را به خود اختصاص داده است که در مقایسه با سال 2019 23 درصد افزایش داشته است.

همچنین برنامه‌های کسب‌وکار همچنان بیشترین تعداد دانشجویان بین‌المللی را در برنامه دانشجویی بین المللی کانادا جذب می‌کنند و تا سال 2023 این ترند ادامه دارد. در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر 2023، دوره‌های کسب و کار و مدیریت بیشترین تعداد مجوزهای تحصیلی را در مقایسه با سال 2022 تشکیل می‌دهند.

از سال 2016، حوزه تجارت و مدیریت هر سال بیشترین تعداد ویزای دانشجویی را برای دانشگاه‌های کانادا به خود اختصاص می‌دهد و تا سپتامبر 2023، نسبت ویزای دانشجویی برای برنامه‌های تجاری به 36 درصد رسیده است که نشان دهنده 15 درصد افزایش نسبت به سال 2016 است.

به طور خاص، برنامه‌های تجاری و مدیریتی 48 درصد از کل مجوزهای تحصیلی صادر شده برای دانشجویان هندی در سپتامبر 2023 را تشکیل می‌دهند که 25 درصد بیشتر از سال 2016 است. در سطح تحصیلات تکمیلی، رشته کسب و کار و مدیریت با 180٪ رشد سریع‌ترین رشته است و 38 درصد از کل برنامه دانشجویی بین المللی کانادا را به خود اختصاص می‌دهد که در مقایسه با سال 2016 15 درصد افزایش دارد.

سوالات متداول برنامه دانشجویی بین المللی کانادا

تنوع رو به رشد در برنامه های سلامت و علوم عمومی

در سال 2023 رشد بهداشتی و علوم عمومی در مقطع کارشناسی نسبت به سال 2019، تا 51 درصد افزایش یافته است. این رشد به خاطر تاثیر مهمی که نیجریه داشته است، به وجود آمده است. تا سپتامبر 2023، برای بیش از 1300 دانشجوی نیجریه ای، مجوز تحصیل در این رشته صادر شده است، که نسبت به سال 2019، رشد 430 درصدی را نشان می دهد.

در غنا نیز افزایش جمعیت دانشجویی در رشته های بهداشت و علوم عمومی در برنامه دانشجویی بین المللی کانادا مشهود است. تا سپتامبر 2023، تعداد دانشجویان غنائی که برای برنامه های کارشناسی در این رشته مجوز تحصیل دریافت کرده اند، دو برابر سال 2022 بوده و نسبت به سال 2019، 660 درصد رشد داشته است.

در حوزه تحصیلات تکمیلی، برنامه های بهداشت و علوم عمومی تا سپتامبر 2023 نسبت به سال 2019، 25 درصد رشد در برنامه دانشجویی بین المللی کانادا داشته است. دانشجویان هند، ایران و نیجریه معروف به رشته های این حوزه، با رشد 20 درصد، 41 درصد و 230 درصد به ترتیب، از کل سال 2019 استقبال کرده اند.

برنامه های محاسباتی و فناوری اطلاعات بیش از هر زمینه دیگری رشد کردند

تا سپتامبر 2023، تعداد دانشجویان بین‌المللی که در رشته‌های محاسباتی و فناوری اطلاعات تحصیل می‌کنند، نسبت به سال 2019 در مقطع کارشناسی 110 درصد افزایش یافته است که بیشتر از هر رشته دیگری است. اکثریت این دانشجویان از هند هستند و 30.5 درصد از برنامه دانشجویی بین المللی کانادا صادر شده مربوط به آن‌ها  می‌شود.

با این حال، وجود کشورهایی مانند نیجریه، الجزایر، گینه و نپال باعث افزایش محبوبیت برنامه دانشجویی بین المللی کانادا شده است. نسبت ویزای تحصیلی مربوط به اتباع این کشورها در مقطع کارشناسی سه درصد در سال 2023 نسبت به سال 2019 افزایش یافته است.

همچنین، در سطح تحصیلات تکمیلی، رشد رشته محاسبات و فناوری اطلاعات تا سپتامبر 2023 نسبت به سال 2019 70 درصد بوده است. در این رشته، دانشجویان چینی اکثریت را تشکیل می‌دهند و تعداد مجوزهای تحصیلی صادر شده برای آن‌ها تا سپتامبر 2023 نسبت به سال 2022 74 درصد و نسبت به سال 2019 170 درصد افزایش یافته است.

برنامه دانشجویی بین المللی کانادا در رشته مهندسی نیز شاهد رشد قابل توجهی هستند

 

در سال 2019، رشد مهندسی در مقطع کارشناسی به میزان 32٪ رخ داد.

دانشجویان کشورهای آفریقایی به تنوع و گسترش برنامه دانشجویی بین المللی کانادا در رشته های مهندسی در مقطع کارشناسی کمک کرده اند. از سپتامبر 2023، 50٪ از دانشجویان برتر و 60٪ از دانشجویان در رده بالاتر برای مهندسی از جمعیت آفریقایی بودند.

هیچ کشوری به جز آفریقا رشدی بیش از 10٪ نسبت به سال 2022 نداشته است. ApplyBoard این فرضیه را مطرح کرده است که الجزایر می تواند منبع رو به رشد و در نهایت کلیدی برای دانشجویان مهندسی برای برنامه دانشجویی بین المللی کانادا باشد.

مطالعات مهندسی 22٪ از مجوزهای تحصیلی کارشناسی الجزایری ها را تشکیل داده است تا سپتامبر 2023. در سطح تحصیلات تکمیلی، رشد مهندسی تا سپتامبر 2023 نسبت به سال 2019 41٪ بوده است. الجزایر، نیجریه، بنگلادش، پاکستان و غنا در تغییر تنوع دانشجویان نقش داشته اند، که هر یک از این جمعیت ها در حال ظهور بیش از دو برابر شده است.

نکات کلیدی این آمار چیست؟

مقاله Apply Board نشان می‌دهد که کانادا همچنان بهترین مقصد تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی است. علاوه بر این، جمعیت‌های متنوع‌تر دانشجویی علاقه‌مند به تعداد فزاینده‌ای از برنامه دانشجویی بین المللی کانادا و رشته‌های تحصیلی هستند و بر توانایی کانادا برای ارائه یک محیط آموزشی گسترده و فراگیر که علایق و نیازهای در حال تحول جامعه دانشجویی جهانی را برآورده می‌کند، تأکید دارند.

افزایش تنوع در دانشگاه‌های سراسر کانادا برای دانشگاه‌ها و همچنین برای دانشجویان مفید است. با جمعیتی متنوع‌تر، دانش‌آموزان در معرض دیدگاه‌ها و دیدگاه‌های جدیدی قرار می‌گیرند که در نهایت منجر به تجربه آموزشی با کیفیت بالاتر می‌شود.

منبع خبر : اداره مهاجرت کانادا

edited new pic موسسه مهاجرتی رستاگستر دادور
محمدرضا حدیدی مدیریت موسسه مهاجرتی رستاگستر

محمدرضا حدیدی دانش آموخته حقوق بین‌الملل و فارغ التحصیل مهاجرت از تورنتو کانادا و مدیر عامل موسسه رستاگستر دادور آماده ارایه بهترین روند های مهاجرتی با کمترین ریسک ممکن می باشد

مشاوره رایگان مهاجرتی

برای مشاوره رایگان با کلیک بر روی دکمه فرم مشاوره ، فرم را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند

فرم مشاوره رایگان مهاجرت به کانادا

جهت انتقال به صفحه و تکمیل فرم روی دکمه زیر کلیک نمایید
فرم مشاوره رایگان

مشاوره اقامت دائم کانادا

برای مشاوره اخذ اقامت دائم کانادا، فرم مشاوره را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند

فرم مشاوره اقامت دائم کانادا

جهت انتقال به صفحه و تکمیل فرم روی دکمه زیر کلیک نمایید
فرم اقامت دائم

مشاوره اقامت موقت کانادا

برای مشاوره اخذ اقامت موقت کانادا، فرم مشاوره را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند

فرم مشاوره اقامت موقت کانادا

جهت انتقال به صفحه و تکمیل فرم روی دکمه زیر کلیک نمایید
فرم اقامت دائم

پربازدیدترین اخبار مهاجرتی