Skip to content

تحصیل در ایتالیا

ac-image-GB1556782497wT

کشور ایتالیا متقاضیان زیادی را برای اقامت تحصیلی جذب کرده است. از جمله دلایل جذب متقاضیان اقامت از طریق تحصیل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

درجه ی علمی بالای دانشگاه های ایتالیا

هزینه ی مناسب تحصیل در ایتالیا

امکان دریافت بورسیه ی تحصیلی

تحصیل در ایتالیا برای تمام مقاطع تحصیلی امکان پذیر است و امکان دریافت بورسیه تحصیلی نیز برای تمامی رشته ها و مقاطع وجود دارد. علاوه بر پایین بودن هزینه های تحصیل ، هزینه های زندگی نیز نسبت به دیگر کشور های اروپایی پایین تر است. باهم شرایط اقامت از طریق تحصیل در ایتالیا را بررسی میکنیم؛ با ما همراه باشید.

به طور کلی سیستم آموزش ایتالیا پنج مرحله دارد:

early years: اولین مقطع مهد کودک می باشد ! این دوره شامل سنین ۳ تا ۶ سالگی است و فرستادن کودکان به مهد اختیاری است.

primary years: مقطع بعدی ابتدایی است که از سن ۶ تا 11 سالگی شروع می شود.. این دوره، بخش اول از آموزش تحصیلی همگانی است که شرکت در آن فراگیر بوده و برای شهروندان الزامی است.

secondary education: مقطع بعد از ابتدایی متوسطه می باشد که برای سنین ۱۱ تا ۱۹ سال می باشد! از آنجایی که دروس این دوره سخت می باشند ؛ تدریس هم به صورت عمومی و هم به صورت خصوصی انجام می شود.

Further Education: این دوره نیز دوره شرکت در کالج ها است که هدف از آن، کسب آمادگی برای ورود به دانشگاه می باشد.

Higher Education: و نهایتا این دوره که منظور از آن همان ورود به دانشگاه و تحصیلات در این مقطع و کسب مدرک دانشگاهی است.

تحصیل در ایتالیا شامل دو مقطع مدارس اولیه (دبستان) و مدارس ثانویه(دبیرستان) می گردد.

دانش آموزان در مقطع ابتدایی و حد فاصل بین سنین ۵ تا ۷سالگی با برخی از پایه ای ترین دانش ها مانند زبان انگلیسی، ریاضیات، تاریخ، تربیت بدنی، جغرافیا، تاریخ و موسیقی آشنا می شوند.

دانش آموزان بین 7 تا ۱۱ سالگی در مرحله اصلی آموزش اجباری خواهند بود. اکنون برنامه آموزشی این است که آنها در جهت کسب دانشی بیشتر در موضوعات اصلی جهت یابند. در پایان این مرحله، آنها در موضوعات زیر تست خواهند شد: خواندن انگلیسی، گرامر انگلیسی، ریاضیات و علوم.

دانش آموزان ۱۱ تا ۱۴ ساله در مرحله دیگری از آموزش اجباری هستند. برنامه آموزشی در این مرحله شامل موضوعات جدیدی خواهد بود که دانش آموزان قرار است قبل از حرکت در مراحل بعدی آموزش، دانش بنیادی درباره آنها را کسب نمایند. موضوعات آموخته شده در این مرحله عبارتند از: ریاضیات، علوم، تاریخ، جغرافیا، هنر و طراحی، موسیقی، تربیت بدنی، زبانهای خارجی ، طراحی و فناوری و رایانه.

مرحله آخر آموزش اجباری از 14 تا ۱۶ سالگی به طول می انجامد. این معمول ترین دوره زمانی است که دانش آموزان می توانند آزمون های ارزیابی ملی را انجام دهند که منجر به گرفتن گواهینامه پایان تحصیلات متوسطه می شود.

جهت اقامت تحصیلی در ایتالیا متقاضیان بایستی تمامی جوانب را بسنجند و اطلاعات کافی در این زمینه بدست بیاورند. زبان تحصیل در این کشور در تمامی رشته ها ایتالیایی میباشد و چند رشته هم به صورت انگلیسی تدریس میشود.

اولین مقطع در دانشگاه کارشناسی میباشد که مدت زمان تحصیل در این مقطع ۳ تا ۴ سال است و امکان اخذ بورسیه برای ایرانیان وجود دارد.

دومین مقطع کارشناسی ارشد است که به مدت زمان تحصیل در این مقطع ۲ سال میباشد و امکان اخذ بورسیه نیز وجود دارد.

آخرین مقطع در دانشگاه های ایتالیا دکتری میباشد که مدت زمان دوره تحصیل ۳ تا ۵ سال است ، به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی ارایه می شود و همچنین امکان اخذ بورسیه برای متقاضیان نیز وجود دارد.

جهت ورود به تمامی مقاطع مدرک زبان ایتالیایی جهت اقامت از طریق تحصیل باید توسط دانشجویان ارائه شود. بر طبق آمار ایتالیا راحت ترین و در عین حال بهترین پذیرش تحصیلی حوزه شنگن را می دهد و از این بابت در جهان رتبه سوم را دارد. دانشگاه های عالی رتبه ای در دنیا مانند دانشگاه پلی تکنیک میلان و ساپینزا و تورین و ترورگاتای رم و پیاچنزا و بولونیا در ایتالیا وجود دارند که در حقیقت معتبرترین دانشگاه ها در ایتالیا هستند. از آنجایی که بیشتر دانشگاه ها دروس را به زبان ایتالیایی تدریس میکنند لذا دانشجویانی که به زبان ایتالیایی تسلط داشته باشند میتوانند انتخاب های گسترده تری در زمینه ی گزینش دانشگاه داشته باشند ، تنوع رشته ها هم نیز به زبان ایتالیایی بیشتر است. کلاس های زبان ایتالیایی زیر نظر سفارت ایتالیا برگزار می شود و به طبع شانس متقاضی با شرکت در این کلاس ها بیشتر می شود.

هزینه تحصیل در ایتالیا در دانشگاه های دولتی و مقطع های کارشناسی و کارشناسی ارشد ۵۰۰ الی ۳۰۰۰ یورو در سال می باشد که با توجه به بورسیه تحصیلی که کشور ایتالیا به ایرانیان می دهد مبلغ زیادی از این هزینه ها کسر می شود ؛ علاوه بر بورسیه امکان کاهش شهریه سالیانه متقاضیان تا مبلغ ۵۰۰ یورو در سال نیز وجود دارد.

در مقطع های کارشناسی ارشد و دکتری با توجه به مورد تایید بودن این دانشگاه‌ها از سوی وزارت علوم ایران از ترم دوم به متقاضیان ارز دانشجویی تعلق می‌گیرد. همچنین بیمه دانشجویی حدوداً ۱۵۰ یورو در سال هزینه دارد! هزینه زندگی به طور متوسط ماهیانه ۴۰۰ الی ۵۰۰ یورو برای دانشجویان مجرد و برای متقاضیان متاهل به طور میانگین برای هر نفر حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ یورو اضافه می شود.

چنانچه شما هم در فکر مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و شرکت در یکی از ده ها دوره آموزشی این کشور هستید، توصیه می کنیم با مشاوران و کارشناسان رستاگستر تماس بگیرید تا از دانش و تجربه آن ها بهره مند گردید. ما به پشتوانه سال ها سابقه درخشان آماده ارائه خدمات به شما هستیم.

دوره های کارشناسیدوره های کارشناسی ارشد
معماریعلوم پایه
علوم مهندسیمعماری
مدیریتفشن و مد
اقتصادمهندسی کامپیوتر
فاینانسمهندسی ارتباطات و مخابرات
پرستاریمهندسی مکانیک
روانشناسیمهندسی هوا فضا
پزشکی و جراحی (دوره پیوسته ۶ سال)مهندسی برق
داروسازی (دوره پیوسته ۵ سال)مهندسی صنایع

چنانچه شما هم در فکر مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و شرکت در یکی از ده ها دوره آموزشی این کشور هستید، توصیه می کنیم با مشاوران و کارشناسان رستاگستر تماس بگیرید تا از دانش و تجربه آن ها بهره مند گردید. ما به پشتوانه سال ها سابقه درخشان آماده ارائه خدمات به شما هستیم.

edited new pic موسسه مهاجرتی رستاگستر دادور
محمدرضا حدیدی مدیریت موسسه مهاجرتی رستاگستر

محمدرضا حدیدی دانش آموخته حقوق بین‌الملل و فارغ التحصیل مهاجرت از تورنتو کانادا و مدیر عامل موسسه رستاگستر دادور آماده ارایه بهترین روند های مهاجرتی با کمترین ریسک ممکن می باشد

مشاوره رایگان مهاجرتی

برای مشاوره رایگان با کلیک بر روی دکمه فرم مشاوره ، فرم را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند

فرم مشاوره رایگان مهاجرت به کانادا

جهت انتقال به صفحه و تکمیل فرم روی دکمه زیر کلیک نمایید
فرم مشاوره رایگان

مشاوره اقامت دائم کانادا

برای مشاوره اخذ اقامت دائم کانادا، فرم مشاوره را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند

فرم مشاوره اقامت دائم کانادا

جهت انتقال به صفحه و تکمیل فرم روی دکمه زیر کلیک نمایید
فرم اقامت دائم

مشاوره اقامت موقت کانادا

برای مشاوره اخذ اقامت موقت کانادا، فرم مشاوره را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند

فرم مشاوره اقامت موقت کانادا

جهت انتقال به صفحه و تکمیل فرم روی دکمه زیر کلیک نمایید
فرم اقامت دائم

پربازدیدترین اخبار مهاجرتی