Skip to content

سیستم بهداشت و درمان کانادا جاب آفر در حوزه پزشکی صادر میکند

کانادا برای حمایت از سیستم ملی مراقبت های بهداشتی به پزشکان مهاجر بیشتری نیاز دارد

سیستم بهداشت و درمان کانادا جاب آفر در حوزه پزشکی صادر میکند

در میان رونق جمعیت بیش از پنج میلیون نفر در ده سال گذشته، کانادا تنها 167 اقامتگاه پزشکی را در مدت زمان مشابه اضافه کرده است، که دسترسی منظم به پزشک خانواده را برای بسیاری از کانادایی‌ها دشوارتر می‌کند. این مطابق داستان اواخر ژانویه توسط CBC News است، که همچنین اشاره کرد که “بیش از 6.5 میلیون کانادایی دسترسی منظم به پزشک خانواده ندارند.” یعنی نمیتوانند از خدمات جاب آفر در حوزه پزشکی  استفاده کنند.

رشد جمعیت در این کشور، همزمان با بسیاری از عواملی که بر علیه دسترسی پزشکان خانواده در سراسر کشور کار می کنند، عواقب قابل توجهی برای کانادایی ها به همراه داشته است. این مشکلی است که دولت‌ها در سطح فدرال و استانی/منطقه‌ای در تلاش هستند تا با استفاده از افزایش مهاجرت متخصصان بهداشتی واجد شرایط آن را برطرف کنند.

جاب آفر در حوزه پزشکی

 

چه کسانی واجد شرایط مهاجرت به کانادا هستند؟

موانع برای فارغ التحصیلان پزشکی بین المللی فعلی

بر اساس داده‌های دولت کانادا، از دسامبر ۲۰۲۲، هر چهار کارمند خواستار جاب آفر در حوزه پزشکی در کانادا،تشکیل یک مهاجر می‌دهند.

در واقع، با تفکیک بیشتر بر اساس حرفه، مهاجران درصد زیر را از تمام کارکنان مراقبت های بهداشتی در کانادا تشکیل می دهند:

  • 23٪ از پرستاران ثبت نام شده
  • 35٪ از دستیاران پرستار و [کسانی که در] مشاغل مرتبط هستند
  • 37٪ از داروسازان
  • 36% از پزشکان
  • 39٪ دندانپزشکان
  • 54% از تکنسین های دندانپزشکی و [کسانی که در] مشاغل مرتبط هستند

با وجود این، طبق گزارش CBC News، خارجی اتباعی که در کشورهای دیگر به عنوان پزشک آموزش دیده اند – که به آنها فارغ التحصیلان پزشکی بین المللی (IMGs) نیز گفته می شود – اغلب با کسب اقامت پزشکی (جاب آفر در حوزه پزشکی) در کانادا به دلیل “سهمیه هایی که تعداد [IMG] می توانند یک جا دریافت کنند” مشکل دارند.

علاوه بر این، IMG ها با پیگیری طبابت در کانادا مشکل دارند زیرا سیستم اقامت “توسط دانشکده های پزشکی که به نفع فارغ التحصیلان خود هستند اداره می شود. به گفته دکتر کاتلین راس، رئیس CMA، این یک مسئله برای سیستم مراقبت های بهداشتی کانادا است زیرا “این کشور تقریباً به میزان کافی پزشکان مراقبت اولیه داخلی تولید نمی کند که بتوانند با نیازهای بهداشتی کشور همخوانی داشته باشند.

بنابراین، در حالی که کانادا برای حمایت از نیروی کار کانادایی الاصل خود در صنعت مراقبت های بهداشتی به پزشکان آموزش دیده خارجی نیاز دارد، (جاب آفر در حوزه پزشکی) IMGها در کانادا با موانع منحصر به فردی روبرو هستند که می تواند مانع از تمرین آنها شود.

جاب آفر در حوزه پزشکی

کانادا با سرمایه گذاری در شناسایی اعتبار خارجی به مشکلاتی که IMG با آن مواجه است رسیدگی می کند

علاوه بر آوردن متخصصین مراقبت های بهداشتی واجد شرایط به کانادا که همان جاب آفر در حوزه پزشکی میباشد، مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) متعهد شده است که با سرمایه گذاری در شناسایی اعتبار خارجی به این موضوع رسیدگی کند.

دولت کانادا در یک نسخه خبری از اشتغال و توسعه اجتماعی کانادا (ESDC) اعلام کرد که طرحی را به ارزش حداکثر 86 میلیون دلار برای کمک مالی به 15 سازمان در سراسر کانادا در نظر دارد. این تدابیر هدفمند به منظور پشتیبانی و توسعه صنایع و شغل‌ها و همچنین بهبود وضعیت اجتماعی کشور است.

این تدابیر همچنین از همکاری بین دولت و سازمان‌های مختلف برای اجرای بهتر این طرح استفاده خواهند کرد. به طور مشخص، هدف از این طرح تامین منابع مالی برای سازمان‌ها و ایجاد فرصت‌های شغلی در کانادا یعنی جاب آفر در حوزه پزشکی در همه زمینه‌ها است. این طرح قرار است به نحوی که مطالبه‌گرانی که به دنبال شغل هستند را تحریک کند، عمل کند و همچنین بهبود وضعیت اجتماعی را در کل کانادا بهبود بخشد.

طبق ESDC، این بودجه به منظور افزایش ظرفیت برای شناسایی اعتبار خارجی تقریباً 6600 متخصص بهداشت بین المللی تحصیل کرده، [حمایت از] مهاجران با تحصیلات عالی و ماهر [برای اطمینان از دریافت شناخت مناسب برای بین المللی خود، انجام خواهد شد. (جاب آفر در حوزه پزشکی)

دلایل دیگری که چرا کانادا با کمبود پزشک خانواده مواجه است

کانادا در سه ماهه سوم سال 2023 رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند، از جمله سریع‌ترین رشد جمعیت در هر سه ماهه از سال 1957. با این حال، در دسترس بودن پزشکان خانواده به دلایل متعددی نمی‌تواند این سرعت را حفظ کند.

کاهش علاقه به پزشکی خانواده در میان فارغ التحصیلان پزشکی

داستان ژانویه از CBC News را درباره کاهش علاقه به پزشکی خانواده در فارغ التحصیلان پزشکی کانادا بیان می‌کند.

در این گزارش، نشان داده شده است که علاقه به انتخاب رشته پزشکی خانواده در بین این فارغ التحصیلان به طرز چشمگیری کاهش یافته است. این واقعیت بسیار نگران‌کننده است، زیرا نیاز به پزشکان خانواده در سطح ملی بسیار بالاست و در عین حال تعداد فارغ التحصیلان در این رشته به شدت کاهش یافته است. این مسئله می‌تواند تهدیدی جدی برای سیستم بهداشت کانادا باشد و نشان از نیاز به اقدامات فوری در این زمینه می‌دهد که کشور کانادا به مهاجران جاب آفر در حوزه پزشکی را پیشنهاد میکند.

بررسی های انجام شده نشان می‌دهد که دلایل اصلی برای کاهش علاقه به پزشکی خانواده شامل عوامل مالی، فشار کاری بالا، تعارض کار-زندگی و عدم توجه مجدد به ارزش و نیازمندی های این رشته در جامعه است. برای نجات رشته پزشکی خانواده و حفظ سلامتی جامعه، لازم است که تدابیر ویژه ای اتخاذ شود تا فارغ التحصیلان رغبت بیشتری به انتخاب این رشته داشته باشند.

به گزارش CBC News، طبق یک سرویس تطبیق مقیم کانادا (CaRMS)، در 9 سال گذشته درصد فارغ التحصیلانی که به عنوان رشته خود برای آموزش دستیاری، پزشکی خانواده را انتخاب کردند، بیش از هفت درصد کاهش یافته است. در سال 2014، 37.8٪ از فارغ التحصیلان این رشته را انتخاب کردند، در حالی که این تعداد تنها 30.3٪ در سال 2023 بود. علاوه بر این، برآورد از انجمن پزشکی کانادا ( CMA) نشان می دهد که تقریباً 1000 پزشک خانواده بیشتر در سال در مقایسه با تعداد «پزشکان جدیدی که وارد نیروی کار می شوند» این حرفه را ترک می کنند.(جاب آفر در حوزه پزشکی)

در نهایت، آیوی لین بورژو، مدیر شبکه نیروی کار بهداشت کانادا به CBC News گفت. که “پزشکان خانواده بیشتر و بیشتر در حال کسب اعتبار برای کار در اورژانس و پزشکی ورزشی و بیهوشی هستند، به عنوان مثال، که آنها را از محیط کلینیک خارج می کند.”

در مجموع، این واقعیت‌ها نشان‌دهنده عدم علاقه به این رشته در میان کانادایی‌هایی است که در مراقبت‌های بهداشتی شغلی را دنبال می‌کنند، که مانع بزرگی برای دسترسی به پزشکی خانواده ایجاد کرده است.

حداقل رشد در دستیاری‌های پزشکی

همانطور که قبلاً مشخص شد، طبق گزارش CBC News، دانشکده های پزشکی کانادا تنها 167 پزشک بیشتر از 10 سال پیش برای تحصیلات تکمیلی اجباری پذیرش می کنند. طبق داده های فدرال، این مشکل ساز است به نقل از CBC News، زیرا پیش بینی های جمعیتی فعلی نشان می دهد که کانادا تا سال 2031 به نزدیک به 49000 پزشک خانواده اضافی نیاز خواهد داشت که برای این دستاورد به مهاجرتن کانادا پیشنهاد جاب آفر در حوزه پزشکی میدهد.

خوشبختانه، برخی از دولت های استانی در تلاش هستند تا با افزایش ظرفیت دانشکده های پزشکی در سال های آینده، این مشکل را اصلاح کنند. مراقبت های بهداشتی یک مسئولیت استانی و منطقه ای است و بنابراین آنها “مسئولیت عمده آموزش پزشک و صدور مجوز را بر عهده دارند.”

جاب آفر در حوزه پزشکی

مراحل بیشتری برای رفع این شکاف در حال انجام است

کانادا، در حالی که سطح فدرال را دنبال می‌کند، به همراه سرمایه‌گذاری در شناسایی مدارک خارجی، قصد دارد تعداد بیشتری از پزشکان آموزش دیده خارجی را از طریق روش‌های جذاب مبتنی بر دسته‌بندی Express Entry جذب کند. یعنی جذب نیرو از طریق جاب آفر در حوزه پزشکی. تعداد بیشتری از اشخاص خارجی که تجربه کافی در بخش های کلیدی اشتغال در سراسر کانادا دارند، می‌توانند از اولویت برخوردار شدن در قرعه کشی‌های IRCC برای مراقبت های بهداشتی بهره‌برده باشند.

در نهایت، در سطح استان، دانشکده‌های پزشکی در سه استان در حال ایجاد فضاهای بیشتر برای آموزش پزشکی هستند یا به طور کلی دانشکده‌های پزشکی جدید ایجاد می‌کنند. همه این تعهدات در مقاله اخیر منتشر شده توسط CBC News بیان شده است.

انتاریو:

این استان متعهد به افزودن 449 “فضای آموزش پزشکی تکمیلی در پنج سال آینده” شده است. از این تعداد، 154 فضا «انتظار می‌رود بعداً در سال 2024 در دانشکده‌های مختلف پزشکی در سراسر استان آنلاین شوند».

جزیره پرنس ادوارد (PEI):

دانشگاه PEI دانشکده پزشکی جدیدی را در پاییز 2025 افتتاح خواهد کرد.

بریتیش کلمبیا (پیش از میلاد):

دانشگاه سیمون فریزر BC، برنامه خود را برای افتتاح یک دانشکده پزشکی جدید در پردیس Surrey دانشگاه در سال 2026 اعلام کرده است.

بر گرفته از اداره مهاجرت کانادا

edited new pic موسسه مهاجرتی رستاگستر دادور
محمدرضا حدیدی مدیریت موسسه مهاجرتی رستاگستر

محمدرضا حدیدی دانش آموخته حقوق بین‌الملل و فارغ التحصیل مهاجرت از تورنتو کانادا و مدیر عامل موسسه رستاگستر دادور آماده ارایه بهترین روند های مهاجرتی با کمترین ریسک ممکن می باشد

مشاوره رایگان مهاجرتی

برای مشاوره رایگان با کلیک بر روی دکمه فرم مشاوره ، فرم را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند

فرم مشاوره رایگان مهاجرت به کانادا

جهت انتقال به صفحه و تکمیل فرم روی دکمه زیر کلیک نمایید
فرم مشاوره رایگان

مشاوره اقامت دائم کانادا

برای مشاوره اخذ اقامت دائم کانادا، فرم مشاوره را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند

فرم مشاوره اقامت دائم کانادا

جهت انتقال به صفحه و تکمیل فرم روی دکمه زیر کلیک نمایید
فرم اقامت دائم

مشاوره اقامت موقت کانادا

برای مشاوره اخذ اقامت موقت کانادا، فرم مشاوره را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند

فرم مشاوره اقامت موقت کانادا

جهت انتقال به صفحه و تکمیل فرم روی دکمه زیر کلیک نمایید
فرم اقامت دائم

پربازدیدترین اخبار مهاجرتی